Duurzaam ondernemen is de sleutel tot succes
Als ondernemer wil je natuurlijk dat jouw onderneming succes heeft en zo snel mogelijk zo hard mogelijk groeit. De één doet dit door gedegen marktonderzoek uit te voeren en een product aan te bieden dat naadloos aansluit bij de wensen van de consument, terwijl de ander succes probeert te bereiken door een gelikte marketing campagne te lanceren. Beide manieren bleken in het verleden succesvolle strategieën om het product effectief aan de man te brengen. Tegenwoordig is het echter anders, marketing en een goed product zijn niet meer voldoende, het product moet ook duurzaam zijn. Duurzaam ondernemen is het de sleutel tot succes!
Duurzaam ondernemen de nieuwe standaard
Het tijdperk van vervuilende fabrieken, het schaamteloos dumpen van afval en het maskeren van uitbuiting in derde wereldlanden is voorbij. Dankzij de toenemende aandacht voor het milieu, klimaatverandering, vervuiling en mensenrechten overal ter wereld kunnen bedrijven het zich niet meer veroorloven om deze onderwerpen niet mee te laten wegen in hun bedrijfsvoering. Bovendien heeft de consument dankzij het internet en de globalisering precies door wanneer er iets niet in de haak is. Als iemand die doet aan duurzaam ondernemen denk je niet alleen aan het maximaliseren van de winst, maar denk je ook aan je medewerkers, de maatschappij en het milieu. Steeds meer bedrijven passen hun strategie aan en kiezen voor duurzaam ondernemen.
Uit recentelijke onderzoeken blijkt dat de vraag naar duurzame en verantwoorde producten toeneemt onder consumenten en dat bedrijven die duurzaam opereren en zich zo profileren succesvoller zijn dan bedrijven die dit niet doen. Veel bedrijven hebben dit zelf al uitgevonden en hebben zich ook getransformeerd tot duurzame ondernemingen. Het nadeel hiervan is echter wel, puur gezien door de ogen van de ondernemer, dat het unieke er af is omdat iedereen het al doet. Hierdoor moet een bedrijf nog verder gaan om onderscheidend te blijven, aangezien duurzaam de nieuwe standaard lijkt te worden.
Op verschillende manieren duurzaam ondernemen
Duurzaam ondernemen is een vaag begrip. Als je honderd ondernemers vraagt naar hun definitie van het begrip krijg je hoogstwaarschijnlijk honderd verschillende antwoorden. Volgens het Nederlands woordenboek komt het neer op het leveren van een concurrerend product of dienst, waarbij rekening is gehouden met financiën (het maken van winst), met de natuur en met de maatschappij. Een bedrijf kan zichzelf bijvoorbeeld verduurzamen door gebruik te maken van gerecycled papier in plaats van nieuw papier voor de folders, of door een goed doel actief te sponsoren om zo de maatschappij te ondersteunen.
Een strategie ontwikkelen om je onderneming duurzamer te maken hoeft zeker niet ingewikkeld te zijn. Zo heb je bijvoorbeeld de bovengenoemde punten, maar heb je nog genoeg andere opties. Denk bijvoorbeeld aan het verminderen van de CO2 uitstoot door spaarlampen te gebruiken, oude schermen te installeren en de verwarming wat lager te zetten, maar bijvoorbeeld ook aan het investeren in jouw werknemers, door ze bijvoorbeeld extra vrijheid, trainingen of de mogelijkheid tot sporten te geven. Duurzaam ondernemen hoeft namelijk helemaal niet moeilijk te zijn en ook een groot budget is niet nodig. Alles wat je nodig hebt is de wil en de drive, de rest gaat bijna vanzelf. Weerhoud jezelf niet van het behalen van succes!
Bron: Fingerspitz FD Gazellen
Verstuur reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.