Zo min mogelijk doen en zoveel mogelijk bereiken, dat wil toch iedereen? Een goed voorbeeld hiervan is een bedrijf in Duitsland. Alle medewerkers bij dit bedrijf werken iedere dag van 8:00 tot 13:00, maar krijgen wel voor 8 uur betaald. Dit komt doordat ze in deze 5 uur wel al het werk afkrijgen dat ze normaal gesproken in 8 uur zouden doen. Efficiënter dan dit kan je het bijna niet aanpakken. Maar om in jouw organisatie ook te beginnen aan efficiënt ondernemen, staan hier 3 manieren hoe je dit kan doen!

  1. Voorop lopen

Sinds de laatste jaren gaan de technologische ontwikkelingen erg snel, dit is voor bedrijven bijna niet meer bij te houden. Hierdoor zijn bedrijven erg veel tijd kwijt met het zoeken naar nieuwe ontwikkelingen en om op de hoogte te blijven van de nieuwste technologieën in het vakgebied. Daarbij blijven de computers ook innoveren. Medewerkers moeten dus up-to-date blijven om als bedrijf voorop te blijven lopen in de markt. Al deze activiteiten zorgen ervoor dat de medewerkers niet alle tijd kunnen steken in de bedrijfswerkzaamheden. Daarom is het voor een bedrijf erg efficiënt om activiteiten omtrent technologie en innovaties uit te besteden. Hierdoor blijft het bedrijf innoveren en voorop lopen in de markt en ondertussen kunnen de medewerkers alle tijd stoppen in de belangrijke werkzaamheden van het bedrijf.

  1. Personeel

Een tweede manier hoe een bedrijf efficiënt kan ondernemen, is door het personeel maximaal in te zetten. Dit gebeurd aan de hand van personeelsplanning. Bij personeelsplanning spelen meerdere factoren een rol, deze zijn: personeelsbehoefte en beschikbaarheid van het personeel. Bij personeelsbehoefte wordt er gekeken naar wat een medewerker nou eigenlijk wil binnen een bedrijf. Wanneer een medewerker taken heeft die hij of zij graag wil, is de medewerker meer gemotiveerd om hieraan te werken. Hierdoor wordt het resultaat beter en wordt de taak sneller gedaan. De beschikbaarheid van het personeel is hierbij ook belangrijk. De medewerker moet de taken wel kunnen uitvoeren in de tijd dat hij of zij beschikbaar is bij het bedrijf. Daarom is het erg belangrijk dat het personeel op de juiste manier, op de juiste plaats en met de juiste taak worden ingezet. Dit zorgt er namelijk voor dat de medewerkers zo efficiënt mogelijk werken en dat het meeste uit het bedrijf wordt gehaald.

  1. Rust

De laatste manier waarop een bedrijf efficiënt kan ondernemen is door rust te creëren op kantoor. Door rust kunnen de medewerkers geconcentreerder werken, waardoor ze beter resultaat leveren. Een praatje maken kan dan bij de koffie automaat of in de kantine, maar op de werkplekken is er rust. Dit is erg lastig om te creëren, daarom moeten er duidelijke afspraken worden gemaakt binnen het bedrijf. Voorbeelden van afspraken kunnen zijn om altijd een opgeruimd bureau te hebben of de meldingen van zowel de computer en de telefoon uit te schakelen. Beide afspraken zorgen voor meer rust in het hoofd, dus dat de medewerkers minder snel zijn afgeleid van de werkzaamheden. Iedereen moet zich wel aan deze afspraken houden. Want zodra er een iemand is afgeleid, is meteen het hele kantoor uit zijn of haar concentratie. Als baas zeker een uitdaging, maar wel de moeite om zo efficiënt te ondernemen!

Leave a Reply